W najbliższych dniach na lubuskie tory wyjedzie nowy pociąg Przewozów Regionalnych. Szybki, cichy i "odpicowany" pojazd sprawia wrażenie, jakby dopiero co zjechał z taśmy produkcyjnej. W rzeczywistości jednak to zmodernizowany EN57, którego Polacy nieraz prześmiewczo nazywali "polskim TGV".
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dziewiczy kurs nowy pociąg ma już za sobą. W środę odbył promocyjny przejazd z Zielonej Góry do Nowej Soli i z powrotem.

– Pojazd jest wyposażony w różne udogodnienia dla podróżnych: próżniowe toalety, obsługę niepełnosprawnych (windy, miejsca, toaleta), system informacji pasażerskiej, gniazdka elektryczne, bezprzewodowy internet, strefę malucha – wylicza Krzysztof Pawlak, p.o. dyrektora lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych.

Pociąg wygląda jak nowo wyprodukowany, ale w rzeczywistości przeszedł po prostu gruntowną modernizację. „Szkielet” pojazdu pochodzi ze starych maszyn typu EN57. – To pierwszy pociąg, który trafił do woj. lubuskiego z puli 36 pociągów modernizowanych w ramach restrukturyzacji spółki. Modernizację wykonała ZNTK „Mińsk Mazowiecki” w konsorcjum z PESĄ Bydgoszcz – wyjaśnia Pawlak. – Tak naprawdę ze starego pojazdu zostało tylko to, co technicznie nazywa się ostoją – czyli podwozie i nadwozie, na których pojazd jest zbudowany. Wszystko inne jest nowe – dodaje.

Przewozy regionalne modernizują stare maszyny składy EN57. Tak wyglądały przed odnowieniem
Przewozy regionalne modernizują stare maszyny składy EN57. Tak wyglądały przed odnowieniem  wikipedia.com

Pociąg po modernizacji, wyposażony w silniki asynchroniczne, będzie mógł jeździć z większą prędkością – do 120 km/h. Posiada także klimatyzację, monitoring, stojaki na rowery czy system zliczania pasażerów. W toaletach, z których jedna jest przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, dostępne są też przewijaki dla niemowląt.

Dzięki nowej amortyzacji i zastosowaniu dynamicznego hamowania, pociąg porusza się w sposób niemal nieodczuwalny dla pasażerów. – Skład wyposażony jest w takie nowoczesne rozwiązania, jak blokada drzwi przy prędkości 5 km/h czy czujniki przy drzwiach, które zapobiegają ewentualnemu przytrzaśnięciu pasażerów – mówi Pawlak.

Zmodernizowany pociąg EN57 zmienił się nie do poznania. W całym kraju w ramach restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, odnowiono 36 takich pociągów. Ten jest pierwszym, który trafił do woj. lubuskiego
Zmodernizowany pociąg EN57 zmienił się nie do poznania. W całym kraju w ramach restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, odnowiono 36 takich pociągów. Ten jest pierwszym, który trafił do woj. lubuskiego  Piotr Bakselerowicz

Nowy pociąg – ze 170 miejscami siedzącymi – po lubuskich torach zacznie kursować od zaraz. Wykorzystywany będzie głównie na liniach z Rzepina przez Świebodzin do Zbąszynka. – Rzadziej pojedzie z Zielonej Góry na Rzepin i Kostrzyn. Na innych liniach się nie pojawi, bo tam jest trakcja spalinowa, a to jest pociąg elektryczny – wyjaśnia Pawlak.

Zmodernizowany EN57ALd znajdzie się w gronie czterech pociągów o najwyższym standardzie w zasobach lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych. Zakup trzech poprzednich - Impulsów, które mogą jeździć szybciej, bo do 160 km/h - sfinansowała lubuska marszałek. Przeczytacie o nich tutaj: Dziś pociąg do Halloween, ale od wtorku już do Poznania. Zobacz jak wygląda Impuls [ZDJĘCIA]

Podstawowe parametry techniczne EN57ALd po modernizacji:

Rozstaw szyn: 1435 mm
Maksymalna prędkość: 120 km/h
Długość całkowita: 65,5 m
Szerokość: 2,9 m
Wysokość: 3,7 m
Ilość miejsc siedzących: 160 stałych i 10 rozkładanych
Ilość miejsc na rowery: 4
Ilość miejsc dla osób z ograniczoną możliwością poruszania: 2
Liczba i moc silników TSA: 4 x 250 kW

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem