Temperatury w Zielonej Górze i okolicach przekraczają 30 stopni w cieniu. Jak bezpiecznie przetrwać upały? Poradnik dla mieszkańców przygotował personel zielonogórskiego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR).
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu
  • Ubieraj się adekwatnie do temperatury otoczenia. Wybieraj lekkie, naturalne, przewiewne ubrania, w jasnych kolorach.
  • Zadbaj o właściwą temperaturę w pomieszczeniu, gdzie przebywasz. Jeżeli to możliwe, korzystaj z pomieszczeń klimatyzowanych, przenośnych klimatyzatorów. Pamiętaj, kiedy temperatura w pomieszczeniu przekroczy 32 st. C, wentylatory przestają skutecznie chłodzić. Jeżeli w twoim mieszkaniu jest gorąco, nie masz możliwości obniżenia temperatury, poszukaj wśród rodziny, znajomych, sąsiadów, może w twoim otoczeniu jest miejsce, gdzie mógłbyś schronić się przed upałem.
  • Ogranicz sportową i fizyczną aktywność na świeżym powietrzu. Staraj się tak planować aktywność, aby poza schłodzonymi pomieszczeniami przebywać tylko w godzinach porannych lub wieczornych. Jeżeli nie musisz, nie wykonuj pracy fizycznej w czasie największego upału. Jeżeli musisz, zaczynaj powoli, rób częste przerwy. Pozwól organizmowi się ochłodzić. Jeżeli zaczniesz odczuwać zmęczenie, oszołomienie, kołatanie serca, brak tchu - przerwij natychmiast wysiłek fizyczny. Schroń się w chłodnym pomieszczeniu, spożywaj chłodne płyny.
  • Jeżeli musisz wyjść z domu, często odpoczywaj w miejscach zacienionych, gdzie twój organizm może się ochłodzić.
  • Jeśli musisz wyjść na zewnątrz, chroń się przed słońcem, zakładając czapkę z szerokim rondem, okulary przeciwsłoneczne i nakładając krem przeciwsłoneczny o SPF 15 lub wyższy na 30 minut przed wyjściem. 
  • Unikaj gorących i ciężkostrawnych posiłków i płynów. Nie dostarczaj dodatkowego ciepła do twojego ciała!

Podczas podróży z dziećmi pamiętaj o wykonaniu następujących czynności:

  • Nigdy nie zostawiaj niemowląt, dzieci lub zwierząt domowych w zaparkowanym samochodzie, nawet jeśli okna są otwarte.
  • Aby pamiętać o tym, że dziecko jest w samochodzie, woź dużą maskotkę w foteliku samochodowym. Gdy zapinasz dziecko w foteliku, umieść maskotkę z przodu, obok kierowcy
  • Po wyjściu z samochodu sprawdź, czy wszyscy są poza samochodem. Nie przeocz dzieci, które zasnęły w samochodzie.

Nawadniaj swój organizm

  • Pij więcej płynów niż zwykle, niezależnie od tego, jak bardzo jesteś aktywny. Nie czekaj, aż będziesz spragniony. Jeśli czujesz pragnienie, to znaczy, że już zacząłeś się odwadniać!
  • Ostrzeżenie: Jeśli masz zalecenie lekarza, żeby ograniczyć ilość wypijanych płynów lub przyjmujesz leki moczopędne, skontaktuj się z lekarzem rodzinnym. Zapytaj, ile powinieneś pić, gdy jest upał.
  • Trzymaj się z daleka od napojów bardzo słodkich lub zawierających alkohol. W rzeczywistości powodują one odwodnienie organizmu. 
  • Unikaj bardzo zimnych napojów. 
  • Uzupełniaj elektrolity i minerały. Wraz z potem twój organizm traci sól i inne elektrolity, które trzeba uzupełniać. Picie gotowych napojów dla sportowców może pomóc ci je uzupełnić. 
  • Jeśli stosujesz dietę o niskiej zawartości soli, chorujesz na cukrzycę, wysokie ciśnienie krwi lub inne przewlekłe choroby, porozmawiaj ze swoim lekarzem o sposobie uzupełniania elektrolitów w płynach.

Bądź czujny i zorientowany

  • Słuchaj wiadomości przekazywanych przez media, aby dotarły do ciebie ostrzeżenia 
    o wysokich temperaturach i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa. Dziel się wiedzą na temat zagrożeń z bliskimi i sąsiadami.
  • Poznaj objawy chorób związanych z działaniem wysokich temperatur oraz sposoby udzielanie pierwszej pomocy w takich przypadkach.
  • Interesuj się osobami przebywającymi w twoim otoczeniu. Pracując w upale, sprawdzaj samopoczucie swoich współpracowników i każ komuś zrobić to samo dla ciebie. Choroba wywołana ciepłem może spowodować dezorientację lub utratę przytomności;
  • Jeśli masz 65 lat lub więcej, poproś osoby ci bliskie, żeby dwa razy dziennie kontaktowały się z tobą. Jeśli znasz kogoś w tej grupie wiekowej, sprawdzaj jej samopoczucie co najmniej dwa razy dziennie.
  • Monitoruj osoby z grup wysokiego ryzyka, czyli te bardziej narażone na działanie ciepła:
    - noworodki i małe dzieci,
    - osoby powyżej 65. roku życia,
    - osoby z nadwagą i otyłością,
    - osoby pracujące fizycznie w upale, 
    - osoby przewlekle chore, szczególnie z chorobami serca, wysokim ciśnieniem, przyjmujące leki z powodu depresji, bezsenności lub innych kłopotów psychiatrycznych.
  • Dorosłych z grup ryzyka odwiedzaj co najmniej dwa razy dziennie i uważnie obserwuj pod kątem oznak wyczerpania cieplnego lub udaru cieplnego. 
Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem