Drogowcy demontują poniemieckie betonowe płyty, rozpoczęli już budowę mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt. Prace najszybciej postępują na odcinku od Olszyny do Żar, za kilka lat cała droga krajowa nr 18 zyska status autostrady.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W ostatnich dwóch latach GDDKiA podpisała cztery ogromne kontrakty na przebudowę drogi krajowej nr 18, trasy prowadzącej od granicy w Olszynie do Golnic na Dolnym Śląsku. Każdy z wykonawców do zaprojektowania i przebudowania ma cztery inne odcinki dawnej poniemieckiej autostrady (Reichsautobahn 9), którą stawiała III Rzesza. Chodzi o jedną nitkę drogi. Druga - kładziona w latach 2001-2006 - budowana była już z parametrami autostrady.

Droga przez lata zyskała niechlubną sławę. Wykonana z betonowych płyt, doprowadza do szału kierowców. Samochody na każdym łączeniu podskakują. Dlatego nazywana jest prześmiewczo patatajką lub najdłuższymi schodami w Europie. 

Chcesz dostawać e-mailem serwis z najważniejszymi informacjami z Zielonej Góry? Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.

Za parę lat po poniemieckiej konstrukcji zostaną już tylko wspomnienia. Od miesięcy trwają prace związane z rozbiórką starej drogi i konstruowaniem nowej. Przebudowana droga w całości ma być gotowa w 2024 r. 

Odcinki, wykonawcy i koszt

  • od granicy z Niemcami w Olszynie do Żar - 185 mln zł; wykonawca: PORR
  • od Iłowej do Żar - 254 mln zł; wykonawca: konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud
  • od Iłowej do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego - 175,1 mln zł; wykonawca: Budimex
  • od granicy woj. lubuskiego do węzła Golnice - 258,7 mln zł; wykonawca: konsorcjum firm Kobylarnia, Mirbud oraz Budpol

W ostatnim czasie GDDKiA pochwaliła się postępem prac na pierwszym z wyżej wymienionych odcinków.

- Trwają roboty ziemne i prace przy budowie obiektów - mostów, wiaduktów, przejść dla zwierząt - poinformowali drogowcy. Postęp robót budowlanych oceniają na 15 proc. 

Efekty możecie zobaczyć na zdjęciach.

Były 'najdłuższe schody w Europie', będzie autostrada A18. Zdjęcia z budowy odcinka od Olszyny do Żar
Były 'najdłuższe schody w Europie', będzie autostrada A18. Zdjęcia z budowy odcinka od Olszyny do Żar  fot. GDDKiA

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Co tam taki krótki kawałek "patatajni" Pamiętam jak jeździło się od granicy aż do Gliwic po drabinie.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0