Idealnym miejscem na centrum przesiadkowe byłby teren Zastalu. Nie zrobiliśmy tego, więc mamy: coś, co nazywamy dworcem PKS, dworzec kolejowy po nieudanym remoncie i punkt przesiadkowy MZK.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

"Centrum przesiadkowe", jak sama nazwa wskazuje i sugeruje, to miejsce, w którym znajduje się dla podróżnych "scentralizowana możliwość przesiadek" pomiędzy różnymi przewoźnikami. Dziś mamy w Zielonej Górze: coś, co kiedyś można było nazwać dworcem PKS, dworzec kolejowy po nieudanym remoncie i punkt przesiadkowy MZK. A miasto Zielona Góra zasługuje na centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. I szansa taka była, można było je zlokalizować na terenie dawnego Zastalu. Idealne miejsce na utworzenie faktycznego centrum przesiadkowego połączonego dwoma "rękawami" z peronami i ul. Dworcową (do ul. Ułańskiej i w rejon obecnego przejścia zalewowego przejścia podziemnego).

Chcesz dostawać e-mailem serwis z najważniejszymi informacjami z Zielonej Góry? Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.

Zielona Góra, ul. Ułańska, Dworcowa i dworzec PKS. Tu miałoby powstać centrum przesiadkowe PKP/PKS, luty 2023 r.
Zielona Góra, ul. Ułańska, Dworcowa i dworzec PKS. Tu miałoby powstać centrum przesiadkowe PKP/PKS, luty 2023 r.  Fot. Artur Łukasiewicz

Konieczny byłby oczywiście tunel od ul. Ułańskiej na pofabryczny teren dawnego Zastalu. W ten sposób utworzone centrum przesiadkowe dawałoby bezpośrednią i bliską możliwość przesiadek pomiędzy autobusami PKS, MZK i innych przewoźników autokarowych, w tym międzynarodowych, oraz pociągami. We wszystko to można było "wpleść" galerię handlową z odpowiednim wielopoziomowym parkingiem. W galerii mogłoby powstać kino innej sieci niż ta, którą mamy obecnie - tutaj warto zauważyć, że ceny na bilety jednorazowe mamy wyższe niż np. we Wrocławiu. Po prostu brak konkurencji.

Wszystko to mogłoby być, ale niestety Zielona Góra i mieszkańcy mają pecha do nieudolnych władz miejskich, niemających wizji dynamicznego rozwoju miasta i jego wyglądu za 50 lat. Wszystko, co się dzieje, to "na wczoraj", a nie "na jutro". Dobrze, aby wreszcie skończyć w mieście z inwestycjami "na pół gwizdka", a zrobić coś porządnego. Raz, a konkretnie. Przykładowe rozwiązania infrastrukturalne można spotkać w Katowicach, Wrocławiu i obecne realizacje np. w Olsztynie. Wszędzie można, tylko u nas "się nie da". Tymczasem urząd miasta rozsyła paszkwile do mieszkańców. Na to kasy nie szkoda.

* Andrzej Kizimowicz

Prawnik, specjalista od rekonstrukcji wypadków drogowych. Od ponad 25 lat jest zawodowo związany z transportem, dawniej pasażerskim, dziś towarowym.

Pisz do "Wyborczej"

Czekamy na Wasze listy, opinie i komentarze. Piszcie na: listy@zielona.agora.pl.

CZYTAJ TAKŻE: Zielonogórska kolejowa bieda przystankowa i dlaczego do miasta nie dojechał tramwaj

CZYTAJ TAKŻE: Urzędnik prezydenta Zielonej Góry wysyła do mieszkańców fake news o marszałek Polak i może go to słono kosztować

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    eee tam, centrum przesiadkowe nieważne - ważne, że w środku miasta zaraz wybudujemy sobie parking wielopoziomowy. europa ogranicza i wyprowadza ruch samochodowy z centrum, a my wprost przeciwnie. sprawa z centrum przesiadkowym się tu wpisuje. dopóki wygodniej będzie autem, nikt nie będzie korzystał ze zbiorkomu.
    już oceniałe(a)ś
    10
    0
    Poroniony pomysł. Pokonanie dworca kolejowego tunelami, kładkami komplikuje potencjalnym podróżnym korzystanie z infrastruktury komunikacyjnej. Poza tym stosunki własnościowe tego obszaru uniemożliwiają skupienie w jednym ręku terenu na którym można zlokalizować centrum przesiadkowe. Widać to na przykładzie długości peronów na stacji. Druga sprawa, kto wpuścił nową firmę spedycyjną do centrum miasta? Przecież budynki zajmowane przez spedycję powinny być wyburzone i w tym miejscu zlokalizowane stanowiska odprawy autobusów.
    W związku z tym nie wierzę ani w centrum przesiadkowe ani tym bardziej w kolej miejską.
    @Haft
    Prawda, szczegóły tego pomysłu nie wydają się najszczęśliwsze, ale prawdą jest też, ze obecne centrum przesiadkowe na to miano nie zasługuje, bo jeżeli mam z tego przystanku iść na pks, to wolę wysiąść na przystanku centrum i walizki nie trzeba ciągnąć, bo jest z górki.
    Wiele rzeczy w ZG było obwieszczanych przy dźwiękach trąb anielskich, a jak wyszło... jak widać. Np. ścoieżki rowerowe przy wojska polskiego, które w wielu miejscach są chopdnikiem z namalowaną na środku linią, a rowerzysta na środku ścieżki napotyka lampę uliczną, elewacja planetarium, remont Bohaterów Westerplatte - ktoś jeszcze pamięta piękne wizualizacje? I nie mogę odżałować, że na torach kolei szprotawskiej nie ma miejskiego tramwaju na Jędrzychów. Był ktoś, kto miał taki pomysł, niegłupi, przyszłościowy i mogący uzyskać dofinansowanie z zewnatrz.
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    Wszyscy zmuszeni chodzić tak daleko do centrum przesiadkowego, przeklęliby autora tego pomysłu. Równie dobrze można proponować takie centrum przy ulicy Chemicznej.
    już oceniałe(a)ś
    7
    4
    Sięgaj, gdzie myśl nie sięga. Dla mnie pomysł autora jest bardzo wybiegający w przyszłość. Taka abstrakcja.
    już oceniałe(a)ś
    3
    1
    Teren Zastalu nie należy do miasta, na dodatek objęty (na wniosek "społeczników ") ochroną konserwatorską, więc żadne centrum przesiadkowe ani galeria tam nie powstaną. Ale co to piszącego interesuje, nie mówiąc już o kilkuset milionach kosztów i średnich korzyściach
    @ZielonaRazem
    Taki sam brak korzyści jest z kolejnego centrum przesiadkowego, nawet przy Dworcowej. Dopóki, prezydent nie zacznie jeździć do pracy autobusem, dopóty te inwestycje będą jedną wielką ściemą.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Udział komunikacji alternatywnej w stosunku do samochodów osobowych jest tak znikomy, że dalsze inwestowanie w autobusy i kolej nie ma żadnego sensu moim zdaniem. Dodatkowo budowa takiego obiektu po drugiej stronie torów także nie daje możliwości jakiegoś szerszego skomunikowania. Korek jaki jest w godzinach szczytu na Dworcowej, złożony z samochodów jadących głównie na Batorego, też poddaje w wątpliwość takie rozwiązanie. To centrum przesiadkowe, które już istnieje ma przynajmniej wygodny wylot na Westerplatte.
    MZK i PKS w żaden sposób nie zwiększą swojego znaczenia, dzięki budowie kolejnych obiektów. Ich tworzenie, to myślenie życzeniowe i rozmijanie się z potrzebami mieszkańców.
    @TrapezZG
    To że zieolonogórzanie wbrew trendom na swiecie koniecznie muszą wszędzie jeżdzic autkiem nie znaczy, że to dobry trend. Jedyna altrnatywą dla smogu w miescie i wszechobecnych parkingów zamiast trawników jest inwestowanie w transport publiczny i opodatkowanie samochodów.w miastach. Polacy są kilkadzisiat lat do tyłu w tej kwestii, bo tu wciąż miara postepu jest własny samochód, zamiast czystego powietrza i drzew,
    już oceniałe(a)ś
    7
    3
    @TrapezZG
    Jest w zasadzie jeden powód dlaczego większość mieszkańców preferuje transport indywidualny.
    .
    .
    .
    .
    Kompletna zapaść i dramatyczna oferta przewozowa MZK, który władze miasta wydają się wygaszać.
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    @birka1
    Czyste powietrze w takim mieście jak Zielona Góra, nie ma nic wspólnego z samochodami. Na szczęście nie jest jeszcze tak zabudowane i drzewa dobrze filtrują powietrze. Jeszcze ...
    już oceniałe(a)ś
    0
    5
    @TrapezZG
    Nie widzisz problemu. A właściwie bredzisz. Kiedy zbiorkom jest dobrze zorganizowany, nie ma potrzeby uzywac do każdej podróży auta. Niestety pozostałości PKP, upadające lokalne PKS-y, czy też niewystarczające na potrzeby ZG MZK (choc nie najgorsze), wpychaja ludzi do aut. Ale na świecie i w Polsce ten trend się zmienia. A o zapaści masowej komunikacji w Polsce napisano sporo dobrych książek. ŁATWO znajdziesz w sieci.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0